Dijital DönüşümERPTicari YazılımlarYazılım

Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP Sistemleri) Nedir?

MRP Sistemleri Hakkında Bilmek İstediğiniz Her şey Burada

Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP Sistemleri) Nedir?

Malzeme ihtiyaç planlaması (MRP), işletmelerin üretkenliğini artırmak için tasarlanmış bilgisayar tabanlı bir envanter yönetim sistemidir.

Şirketler, hammadde miktarlarını tahmin etmek ve teslimatlarını planlamak için malzeme ihtiyaç planlama sistemlerini kullanırlar.

Genel Bakış

  • Malzeme ihtiyaç planlaması (MRP), en eski bilgisayar tabanlı envanter yönetim sistemidir.
  • İşletmeler üretkenliklerini artırmak için MRP kullanır.
  • MRP, bileşenler ve hammaddeler için envanter gereksinimlerini geliştirmek üzere bitmiş ürünler için bir üretim planından geriye doğru çalışır.
  • MRP sürecinin avantajları, malzeme ve bileşenlerin ihtiyaç duyulduğunda mevcut olacağına dair güvenceyi, en aza indirilmiş envanter seviyelerini, azaltılmış müşteri teslim sürelerini, optimize edilmiş envanter yönetimini ve iyileştirilmiş genel müşteri memnuniyetini içerir.
  • MRP sürecinin dezavantajları arasında, girdi verilerinin doğruluğuna büyük ölçüde güvenilmesi (çöp giriş, çöp çıkış), uygulama için yüksek maliyet ve üretim programı söz konusu olduğunda esneklik eksikliği yer alır.

Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP) Nasıl Çalışır?

MRP, üç soruyu yanıtlamak için tasarlanmıştır:

  1. Neye ihtiyaç var? 
  2. Ne kadar ihtiyaç var?
  3. Ne zaman ihtiyaç duyulur?

MRP NEDİR

MRP, belirlenen nihai ürünü program dahilinde üretmek için gereken alt montajlar, bileşen parçaları ve hammaddeler için bir gereksinim listesine dönüştürülen, bitmiş ürünler için bir üretim planından geriye doğru çalışır.

Başka bir deyişle, temelde belirli bir ürünü üretmek için gereken malzemeleri ve öğeleri bulmaya çalışmak için bir sistemdir. MRP, üreticilerin hem arz hem de talebi dengelerken envanter gereksinimlerini kavramasına yardımcı olur.

Bu teknoloji, işçilik ve sarf malzemelerine olan ihtiyaçları hakkında yöneticilere anlamlı bilgiler sağlar ve bu da şirketlerin üretim verimliliklerini artırmalarına yardımcı olabilir.

Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP) Adımları

MRP süreci dört temel adıma ayrılabilir:

  1. Talebi ve onu karşılamak için gereken malzemeleri tahmin etmek. MRP sürecinin ilk adımı, müşteri talebini ve bunun karşılanması için gereksinimleri belirlemektir. MRP, son ürünü üretmek için gereken hammaddelerin, montajların ve bileşenlerin bir listesi olan malzeme listesinden yararlanarak, talebi belirli hammaddelere ve bileşenlere ayırır.
  2. Envantere göre talebi kontrol edin ve kaynakları tahsis edin. Bu adım, envanterinizde zaten sahip olduğunuza karşı talebi kontrol etmeyi içerir. MİP daha sonra kaynakları uygun şekilde dağıtır. Diğer bir deyişle, MRP, envanteri tam olarak ihtiyaç duyulan alanlara tahsis eder.
  3. Üretim planlaması. Süreçteki bir sonraki adım, basitçe üretimi tamamlamak için gereken zaman ve emek miktarını hesaplamaktır. Bir son tarih de verilir.
  4. Süreci izleyin. Sürecin son adımı, herhangi bir sorun için onu izlemektir. MRP, herhangi bir gecikme için yöneticileri otomatik olarak uyarabilir ve hatta son teslim tarihlerini karşılamak için acil durum planları önerebilir.

İmalatta Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP)

Malzeme gereksinimleri planlaması için kritik bir girdi, bir ürün veya hizmeti inşa etmek, üretmek veya onarmak için gereken hammadde, bileşen ve montajların kapsamlı bir listesi olan bir malzeme listesidir (BOM) .

BOM, son ürün (bağımsız talep) ile bileşenler (bağımlı talep) arasındaki ilişkiyi belirtir. Bağımsız talep, tesis veya üretim sisteminin dışından kaynaklanır ve bağımlı talep, bileşenleri ifade eder.

Şirketlerin stratejik olarak satın aldıkları malzeme türlerini ve miktarlarını yönetmeleri gerekir; hangi ürünlerin hangi miktarlarda üretileceğini planlamak; ve mevcut ve gelecekteki müşteri taleplerini mümkün olan en düşük maliyetle karşılayabildiklerinden emin olun.

MRP sistemleri, şirketlerin düşük envanter seviyelerini korumasına yardımcı olur. Üretim döngüsünün herhangi bir alanında kötü bir karar vermek, şirketin para kaybetmesine neden olacaktır. Uygun envanter seviyelerini koruyarak, üreticiler üretimlerini artan ve azalan taleple daha uyumlu hale getirebilirler.

MRP

Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP) Tarafından Dikkate Alınan Veri Türleri

Bir MRP planında dikkate alınması gereken veriler şunları içerir:

Oluşturulmakta olan son ürünün adı: Bu bazen bağımsız talep veya BOM’da Seviye “0” olarak adlandırılır.

Ne ve ne zaman bilgi : Talebi karşılamak için ne kadar miktar gereklidir? Ne zaman ihtiyaç duyulur?

Depolanan malzemelerin raf ömrü.

Envanter durum kayıtları : Halihazırda stokta olan (eldeki) kullanıma hazır net malzemelerin ve tedarikçilerden sipariş edilen malzemelerin kayıtları.

Malzeme listeleri : Her bir ürünü yapmak için gerekli malzeme, bileşen ve alt montajların ayrıntıları.

Planlama verileri : Bu, yönlendirme, işçilik ve makine standartları, kalite ve test standartları, parti boyutlandırma teknikleri ve diğer girdiler gibi öğeleri üretmek için tüm kısıtlamaları ve talimatları içerir.

Malzeme İhtiyaç Planlamasının (MRP) Avantaj ve Dezavantajları

MRP sürecinin çeşitli avantajları vardır:

  • Malzemelerin ve bileşenlerin ihtiyaç duyulduğunda mevcut olacağına dair garanti
  • Minimize edilmiş envanter seviyeleri ve ilgili maliyetler
  • Optimize edilmiş envanter yönetimi
  • Azalan müşteri teslim süreleri
  • Artan üretim verimliliği
  • Artan işgücü verimliliği
  • Genel müşteri memnuniyetinde artış

Tabii ki, MRP sürecinin dezavantajları da var:

  • Giriş verilerinin doğruluğuna büyük ölçüde güvenme (çöp giriş, çöp çıkış)
  • MRP sistemlerinin uygulanması genellikle zor ve pahalı olabilir
  • Üretim programı söz konusu olduğunda esneklik eksikliği
  • Gerekenden daha fazla envanter tutma eğilimini ortaya çıkarır

MRP Sistemleri: Arka Plan

Malzeme ihtiyaç planlaması, bilgisayarları ve yazılım teknolojisini kullanarak işletmeler için üretkenliği artırmayı amaçlayan entegre bilgi teknolojisi (BT) sistemlerinin en eskisiydi.

Envanter yönetiminin ilk MRP sistemleri 1940’larda ve 1950’lerde gelişti. Belirli bir bitmiş ürün için bir malzeme listesinden bilgileri bir üretim ve satın alma planına çıkarmak için ana bilgisayarları kullandılar. Çok geçmeden MRP sistemleri, üretim yöneticilerinin sistem girdilerini gerektiği gibi değiştirip güncelleyebilmesi için bilgi geri bildirim döngülerini içerecek şekilde genişledi.

Yeni nesil MRP sistemleri, üretim kaynakları planlaması (MRP II), pazarlama, finans, muhasebe, mühendislik ve insan kaynakları yönlerini de planlama sürecine dahil etti. MRP’yi genişleten ilgili bir kavram, bir işletmenin tamamındaki çeşitli işlevsel alanları birbirine bağlamak için bilgisayar teknolojisini kullanan kurumsal kaynak planlamasıdır (ERP) . Veri analizi ve teknoloji daha karmaşık hale geldikçe, MRP’yi üretim sürecinin diğer yönleriyle entegre etmek için daha kapsamlı sistemler de geliştirildi.

Akınsoft MRP sistemleri hakkında bilgi almak ve ücretsiz demo kurulumu talebiniz için aşağıdaki linke tıklayın ve formu doldurun.

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu